Studeren met een beperking vraagt inspanning

Herken je dit?

  • “Gaat goed hoor!” Je volgt niet alles, maar wil de ander niet vragen om herhaling, hand op te steken of dat iedereen naar je kijkt. Je loopt op je tenen om toch zoveel mogelijk mee te krijgen. Je raakt overprikkeld en kan je moeilijk weer ontspannen.
  • “Effe doorzetten..” zeg je vaak tegen jezelf. Je spant je in tot het uiterste en weet dat je op een later tijdstip bekaf zal zijn.
  • Je kan zo goed compenseren (bv liplezen), in principe hoef je zelfs niet de ander te vragen om duidelijker te zijn. Het maakt je alleen wel ontzettend moe….

Vermoeidheid, belastbaarheid tijdens je studie

Loop jij extra hard… om je omgeving zo goed mogelijk te volgen? Ben je liever uitgeput van inspanning dan dat je je gesprekspartner vraagt om duidelijker te praten? En herken je het gevoel, dat je geen ballast wilt zijn voor de ander door te vragen om herhaling?

Dan is er een grote kans dat jij een ster bent in overcompensatie.

Wat is overcompensatie?

Overcompensatie is alles wat je teveel aan luisterinspanningen investeert om te voldoen aan je eigen verwachtingen ten aanzien van jezelf. Met SH of TOS leef je veel in je hoofd. Je oren vangen het restgehoor op, je ogen zijn aan het aflezen en de hersenen proberen er een begrijpelijke combinatie van te maken. Dit wordt ook wel de driehoek genoemd. Je bent je niet meer bewust van de spanning in de rest van je lichaam. Door langdurige overcompensatie kan je fysieke en mentale gezondheid op termijn gaan wankelen. Je levert een wedstrijd met jezelf om aan je eigen verwachtingen te voldoen.

Gevolgen…

Onderschat langdurige spanning niet! Door langdurige overcompensatie kun je fysieke en mentale gezondheidsproblemen krijgen. Het kan lastig zijn om te accepteren dat je sneller vermoeid bent door luisterinspanning. Praat hierover met je omgeving. Er zit een groot risico aan overcompenseren, namelijk in het ergste geval: overspannenheid of een burn-out.

 

 

 

 

 

     

    Stel hersteltijd in 

    Hersteltijd is tijd die je pakt om je ogen, oren en hersenen te ontspannen ná luisterinspanning. Het is wetenschappelijk bewezen dat slechthorenden een grote herstelbehoefte hebben. Hoe zwaarder het gehoorverlies, hoe groter de behoefte aan hersteltijd. Maar ook: hoe slimmer je hersteltijd pakt, hoe beter je je energie over de dag leert verdelen. Zet een timer om niet te vergeten dat je hersteltijd nodig hebt!!

    Voor elke 30 minuten luisteren heb je 2 minuten hersteltijd nodig

    Wat kun je doen?

    Lichamelijke ontspanning

    Kom uit de driehoek. Omdat je overdag voortdurend in je driehoek leeft, ben je je niet meer bewust van de spanningen die je lichaam opbouwt. Misschien herken je wel dat je plotseling ontdekt hoe verkrampt je schouders voelen of dat je last van je rug hebt. Om je weer bewust van je lichaam te worden is het goed om aan sport te doen. Bij de hogeschool zijn vaak sportvoorzieningen waar je goedkoop kan sporten na een college. Ook kun je een sport bij jouw in de buurt doen. Kijk naar wat je leuk vindt om te doen.

    Ontspanningsoefeningen

    Je kunt ook ontspanningsoefeningen doen om even tot rust te komen. Op internet kun je makkelijk oefeningen vinden voor je schouders, nek of ogen. Andere ontspanningsoefeningen zijn een paar minuten wandelen in de pauze of koop een stressballetje voor in je hand.

     

     

    Nog een paar tips…

    Vind een goede balans in dag en weekplanning
    Plan je activiteiten goed! Je hebt hersteltijd nodig en leert gemiddeld 4,5 uur langer per week hierdoor.

    Zet je hoortoestellen soms uit
    Je hoeft ze ‘s ochtends niet gelijk in te doen als je nog niet naar school hoeft of zet ze uit als je thuis komt. Informeer wel even je omgeving of zeg dat ze je aantikken als ze je nodig hebben. Je hebt een keus in het dragen.

    Forceer je energie niet!
    Ga niet te lang door met je energie verbruiken. Al voelt het nog zo vervelend, vraag toch bij colleges of iemand zijn hand opsteekt voordat hij gaat praten. Doe jezelf niet stoerder voor en gebruik die hulpmiddelen. Voorkom bij ‘erbij hangen’ op feestjes, borrels. Kun je je niet meer focussen of is het te druk? Neem op een vrolijke manier afscheid en ga eerder weg.

    Samengevat:

    • Neem op tijd rust en pauzes.
    • Pas je dagindeling aan: wanneer neem ik pauzes?
    • Wees zelf alert op stressprikkels.
    • Bespreek met iemand situaties en omstandigheden die veel stress oproepen.
    • Doe ontspanningsoefeningen.
    • Zorg voor een rustplek in de school.
    • Vermijd prikkels waar je overgevoelig voor bent. (Denk aan: gezoem van een tl-buis)
    • Zorg voor een goede spreiding van werkstukken, papers en tentamens.
    • Maak je dagen leuk: zorg ook voor beweging.